Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

شاید بزرگترین دلیل برای یافتن مدرسه خوب این باشد که با توجه به گسترش علوم و نقش انسان در این دنیای غیر قابل پیش بینی  مدرسه تنها روزنه امید خانواده ها برای تجهیز کردن دانش آموزان به رویایی با تحولات جامعه باشد پس بد نیست بدانیم ویژگیهای یک مدرسه مطلوب و از همه مهمترمعلم به عنوان اصلی ترین تاثیر گذاربر کودک چیست.

 

مدرسه موثر:

-در مدرسه موثر احترام،مسئولیت و امنیت کودکان را به عنوان ارزش های بنیادین خود می داند.

-محتوای آموزشی دراین مدرسه جذاب ارائه میشود.

-انگیزه درونی برای رشد و پیشرفت در کودکان داده شود و پاداش ها با درونی کردن ارزش ها همراه شود.

-دانش آموزان را در موقعیت های یادگیری فعال قرار می دهد.

-در این مدرسه با کودکان به عنوان موجوداتی عقلانی و قادر به استدلال برخورد میشود که فرصتی در جهت تمرین اندیشیدن و تبادل افکار به آنها داده می شود.

-مهارتها وعادتها درهردرسی آموزش داده میشود ازجمله کنجکاوی،همکاری،تفکر انتقادی ،خلاقیت و همدلی

 

مدرسه ایمن:

-در یک مدرسه ایمن ارزیابی روی نظام آموزشی صورت میگیرد نه روی دانش آموزان

-در یک مدرسه ایمن دانش آموزان دغدغه و اضطراب از امتحان ندارند.

-در یک مدرسه ایمن قضاوت وجود ندارد ،همه دانش آموزان با هر میزان و هوش و استعداد پذیرفته میشوند

-در یک مدرسه ایمن زمینه برای شناخت ویژگیهای منحصر به فرد کودک به خود کودک فراهم  میگردد.

 

مدرسه خلاق:

-در یک مدرسه خلاق آزادی در ابراز عقیده وجود دارد.

-اردوها و بازدیدها از اماکن تاریخی،موزه ها ، صنایع دستی و ... در یک مدرسه خلاق  لازمه یادگیری و آموزش کودکان است.

- در این مدارس بجای صرف کردن انرژی فکری دانش آموزان با تکالیف زیاد زمینه درگیر شدن در فرآیند خلاق فراهم می گردد  و خلاقیت و نوآوری برای دانش آموزان با اهمیت جلوه داده شود.

-فضای کافی برای فعالیت بدنی و جنب و جوش کودکان در نظر گرفته می شود.

-دانش آموزان به سوالهای غیر معمول و چالش برانگیز  در شرایطی که دانش آموز نگران واکنش معلم نباشد تشویق می شوند.

 

معلم موثر:

-معلم اصول تربیتی را می داند.به عنوان مثال تاثیر احترام به کودک را میداند و تحت هر شرایطی به او احترام میگذارد.

معلم بجای ارائه راه حل به دانش آموزان به آنها کمک میکند که خود مستقلا آن را پیدا کنند.

-معلم در مورد رفتار ،اخلاق و یا هرگونه صفت دانش آموزان قضاوت نمیکند و از برچسب زدن چه مثبت چه منفی خوداری میکند.

-معلم در هیچ زمینه ای کودکان با هم مقایسه نمیکند.زیرا معتقد است هر کودکی منحصر به فرد است و حتما ویژگی هایی دارد که متفاوت ،مطلوب و قابل پرورش هست.

-معلم در کلاس امنیت برقرار میکند و هر کودکی آزاد است تا خود را بیان کند.کودک حق خطا کردن دارد.

-معلم بر یادگیریهای عاطفی و اجتماعی دانش آموزان تاکید دارد فرآیندی که طی آن دانش آموز می آموزد چگونه عواطف و احساسات خود را بیابد و آن را کنترل کند.عواطف دیگران را درک کند و اخلاقیات را بفهمد و رعایت کند.

-معلم برای داشتن کلاس شاد و پر تحرک تلاش میکند چون میداند بهداشت روانی در گرو لذت بردن و راحت بودن در کلاس درس است.

-معلم در کلاس ساختار مشارکتی را به جای ساختار رقابتی بکار میگیرد.در ساختار مشارکتی دانش آموزان با یکدیگر به فعالیت می پردازند تا به هدف برسند در ساختار رقابتی در مقابل یکدیگر قرار میگیرند.

 



موضوع مطلب : انتخاب مدرسه خوب
پنجشنبه ۱٥ اردیبهشت ۱۳٩٠ :: ۱۱:٥٠ ‎ق.ظ ::  نويسنده : مامان وحیده
     
درباره وبلاگ
مامان وحیده

من پارسا هستم.متولد 30 فروردین 84.به دایناسور خیلی علاقه دارم.هیچکس نمیدونه چرا به اونها علاقه مند شدم.خودم اسم این وبلاگ رو انتخاب کردم.مامانم برام مینویسه.از خاطرات من میگه.
پيوندها
نويسندگان
RSS Feed